Ongelijkheid - BlogActionDay - Reisverslag uit Renswoude, Nederland van Anne - WaarBenJij.nu Ongelijkheid - BlogActionDay - Reisverslag uit Renswoude, Nederland van Anne - WaarBenJij.nu

Ongelijkheid - BlogActionDay

Blijf op de hoogte en volg Anne

16 Oktober 2014 | Nederland, Renswoude

“14 Nu zijn die kinderen kinderen van vlees en bloed.
Daarom heeft Hij hun bestaan willen delen
om door Zijn dood hem die de dood onder zijn macht heeft, de duivel, uit te schakelen,
15 en om allen
die heel hun leven lang onder de angst voor de dood gebukt gingen,
te verlossen van deze slavernij.
16 Het is duidelijk dat Hij niet de engelen, maar de nakomelingen van Abraham te hulp is gekomen.
17 Daarom moest Hij Zijn broers in alles gelijk worden.
Zo zou Hij in Zijn dienst aan God als een medelijdend en getrouw hogepriester boete doen
voor de zonden van het volk.
18 Omdat Hij Zelf beproevingen heeft ondergaan, kan Hij allen die beproefd worden, helpen.”

(Uit: Groot Nieuws Bijbel, Hebreeën 2)

Ongelijkheid… het thema van deze actiedag. Een mooi initiatief om vandaag, 16 oktober 2014, samen met vele andere bloggers over de hele wereld stil te staan bij één van de grootste en oudste problemen van de wereld. Iets bedenken om dit probleem op te lossen vind ik te kort door de bocht, want juist omdat het misschien wel het oudste probleem is, denk ik niet dat ik hier nu ineens de oplossing voor zou kunnen aandragen. Volgens mij zijn er zelfs vele, vele mensen die dat al heel vaak in de geschiedenis hebben geprobeerd. Zo las ik op de site van Oxfam Novib pas nog eens het volgende als het om geld en daarmee de welvaart gaat: “de 85 rijkste mensen ter wereld bezitten samen even veel als de armste helft van de wereldbevolking.” En dan kunnen we dus zo wel zeggen: tadaa! Dat is dus makkelijk op te lossen, als die 85 mensen nu alvast de helft wegdoen en dat verdelen over 85 arme landen die dit dan weer eerlijk verdelen over hun bevolking, is er al weer een beetje meer gelijkheid. Maar nee, zo werkt dat blijkbaar niet.

En eerlijk gezegd doe ik er zelf ook net zo hard aan mee, met dat in stand houden van de ongelijkheid. Natuurlijk, ik geef wat geld aan goede doelen en geef elke week mijn bonnetjes aan de kerkcollecte. Maar… vraag me bijvoorbeeld niet om de helft van mijn spaargeld te verdelen over de 100 armste kinderen van de wereld. Niet? Nee, heel eerlijk geschreven denk ik dan ook: ja uh, wat is nu de helft van mijn spaargeld vergeleken met die miljoenen die er in de zakenwereld omgaan? Daarbij vallen die paar rooitjes van mij in het niet. Terwijl ze voor mij heel kostbaar zijn, want ik ben ze al jaren en jaren aan het sparen.

O, o, o, wat erg hè? Ik hoop maar dat niemand zich in mijn verhaal herkent en dat jij nu denkt: Anne toch, ik zou die 50% spaargeld met alle liefde aan hen geven, hoe kan ik dat doen? Ik zou zeggen, kies 100 kids uit bij een organisatie als Compassion, Red een Kind, World Vision, Plan, Woord&Daad of SOS Kinderdorpen en verdeel je spaargeld evenredig over hen. En laat het me even weten, want wie weet word ik dan ook op een dag wakker om dit goede besluit na te volgen.

Wanneer je net als mij denkt: Nee, helaas voor die kinderen, maar ik denk toch eerst aan mezelf… welkom in de realiteit. En die is hard. Keihard. Zo hard als alleen deze wereld kan zijn. Zo hard als de natuur is. Een natuur die in zonde gevallen is. (Nu niet afhaken omdat je bang bent voor een preek, maar doorlezen!) Wie durft er nog te beweren dat deze wereld van nature schoon, blij en goed is? Begin bij jezelf, kijk niet als eerste naar de chagrijnige buurvrouw of haat zaaiende IS-strijder. Ik ben blijkbaar geen haar beter, want ook ik durf niet te delen in het vertrouwen dat wie deelt rijker is dan wie in de eerste plaats gericht is op de vermenigvuldiging. In de eerste plaats. Want je zult zien: zodra je deelt van wat je zelf had, zal je liefde, vreugde en vrede niet verdwijnen, maar juist vermeerderen!

Ongelijkheid. Eigenlijk is ieder mens gelijk. Of je dus in rijkdom of armoe leeft, een dierenactivist of slager, beroemd of berucht. Je bent in dezelfde natuur geboren, een gebroken en ongelijke wereld, waardoor we allemaal als eerste aan onszelf denken en dan pas aan de ander. Hoe anders is dan juist die Ander die in alles eerst aan onze levens dacht?

“11 Gods genade is openbaar geworden tot redding van alle mensen. 12 Ze leert ons dat we goddeloze en wereldse begeerten moeten afwijzen en bezonnen, rechtvaardig en vroom in deze wereld moeten leven, 13 in afwachting van het geluk waarop wij hopen: de verschijning van de majesteit van de grote God en van onze Redder Jezus Christus. 14 Hij heeft Zichzelf voor ons gegeven om ons van alle zonde vrij te kopen, ons te reinigen en ons tot zijn volk te maken, dat vol ijver is om het goede te doen.” (Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling, Titus 2)

  • 16 Oktober 2014 - 16:10

    Loes:

    Hoi Anne, je hebt gelijk, we zijn bang om te delen, bang om zelf te kort te komen. Te makkelijk in het wijzen naar anderen, en te makkelijk om ons te onttrekken aan onze individuele verantwoording. Groet van Loes (blog action day participant)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Schrijven... een manier om mijn gedachten te ordenen, maar ook om mijn ervaringen te delen. En aangezien kinderen mij vaak de meest mooie momenten van mijn leven geven, zijn zij mijn grootste inspiratiebron. Ik deel het graag, zodat ook jullie hen waarderen. Niet als 'schattig' en 'zorgeloos', maar als 'waardevol' en 'onmisbaar'. Zij geven het leven kleur, laten ons met andere ogen kijken en nemen je mee op reis naar de wereld achter onze planningen en verwachtingen. Een reis naar de échte realiteit. ---------- Vanaf half januari 2013 ging ik op reis naar Haiti. Daar gaf ik drie geadopteerde meisjes Nederlands basisonderwijs, zodat hun ouders zich kunnen blijven inzetten voor de lokale bevolking. Hen medische hulp geven, maar ook alle andere hulp die binnen handbereik ligt. Mijn ervaringen staan beschreven in het dagboek Passe Catabois. ----------

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 69828

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2015 - 10 Augustus 2017

Samen ontdekken

02 September 2013 - 18 Juli 2014

Juffie in een dorpie

14 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois

Landen bezocht: