Niets zo veranderlijk... - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Anne - WaarBenJij.nu Niets zo veranderlijk... - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Anne - WaarBenJij.nu

Niets zo veranderlijk...

Blijf op de hoogte en volg Anne

03 Juni 2013 | Haïti, Passe Catabois

Goedemorgen/-middag/-avond/-nacht!

Allereerst: sorry dat ik gisteren vergeten was dit verslag te plaatsen. Ik heb er gewoon niet meer aan gedacht, nadat ik een heel gezellig en fijn Skype-gesprek had met thuis. Ik kon gewoon aanschuiven bij het diner en gezellig mee-kletsen!

In Nederland weten we het maar al te goed: niets is zo veranderlijk als het weer. Jullie hebben dat de afgelopen weken ook wel mogen ervaren, begreep ik. Maar ook hier doen we er aan mee. Ik wist niet dat er ook in warme streken als Haiti, toch nog zoveel afwisseling in het weer te vinden is. Ik mis wel de grote temperatuurverschillen en zou het jammer vinden om nooit meer een echte winter mee te maken, maar qua bewolking en regen doet Haiti niet onder voor Nederland. Alhoewel: het is hier vaak in het extreme als het gaat over ‘een verandering ten opzichte van’. Wij hebben wel heel veel variëteit in ‘een regenbui’: mot, plens, pijpenstelen, rustig. Ik heb hier vooral meegemaakt dat het óf niet regent, óf keihard regent. En wat ook zo bijzonder is, kan je straks onderaan dit verslag zien: ik kon geen foto maken van de bliksemflitsen, dus daarom heb ik maar gefilmd totdat je hem ziet. Het was een prachtig spektakel! Met mijn ouders en Erik hebben we al eens buiten staan kijken naar wat die rare flitsen boven de bergen toch waren: vuurwerk? Onwaarschijnlijk. Bliksem? Er valt geen druppel regen en je hoort vrijwel niets. Lichten van een… tja, van wat? Nou, het is echt onweer geweest. Want deze week heeft het nog veel heftiger geflitst en hoorde je ook duidelijk de rommel, omdat het zo dichtbij was. Maar onweer zonder regen is wel gek, want je hoort het, maar staat er ook gewoon in je t-shirtje buiten bij te kijken. Joanne riep me naar buiten maandagavond en het was echt bijzonder om hier zo samen van te genieten. Tegelijk beseften we ook dat we blij zijn dat wij weten dat het een weersverschijnsel is die zeker de macht van God vertoont, maar niet iets onheilspellends waarvan je vermoed dat er woede achter zit. Want ik kan me nu wel goed voorstellen dat veel Haitianen hier bang voor zijn: als je niet weet wat onweer is, dan klinkt het verschrikkelijk eng. De geluiden die je op het filmpje hoort zijn in het begin van blaffende honden en verder vooral de harde wind. Die steekt hier soms ook flink op!

Verder is het vooral warm, eigenlijk alle dagen wel boven de 30 graden geweest. En ik begrijp dat jullie er jaloers op zijn, maar weet dat je na bijna 5 maanden zomer ook wel weer naar de winter kunt verlangen. Tenminste, dat doe ik wel. :-)

Dinsdag en woensdag hebben wij twee hele fijne schooldagen gehad, omdat we de dag vrolijk begonnen met ‘goedemorgen’ te zeggen en te glimlachen naar elkaar. Ik probeer het de meiden mij te brengen dat een dag goed beginnen, al een groot verschil maakt voor de rest van de dag. Hopelijk herinner ik u en jou er zo ook weer aan om dat te doen. En al doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor de ander. Net zoals een complimentje geven en ontvangen: zo leuk!

We hebben nog geen volgende leerkracht gevonden, maar hebben gelukkig wel twee serieuze kandidaten. Ik hoop op 31 juli weer terug in Nederland te zijn, dan reis ik samen met mijn twee vriendinnen terug. De meiden zullen daarna waarschijnlijk een paar weken geen school hebben: vakantie dus, en daarna hopen we dat iemand wil doorgaan met het onderwijs aan hen.

Zondagmorgen hebben Joanne en ik lekker een eindje gewandeld langs de rivier. Dat was tenminste het plan, we moesten vooral dóór de rivier, want het had zo hard geregend ergens boven in de bergen, dat hij helemaal vol stond. Daardoor waren de oevers erg modderig en kon je er niet goed lopen, omdat je dan werd vastgezogen in de kleiige modder. Was wel weer een leuke afwisseling om zo te wandelen, maar tegelijk ook goed voelen waar je loopt. Het water is namelijk zo ontzettend vies, dat je geen voet door het water ziet bewegen. Ben kon ons gisteren vertellen dat er gemiddeld 14 mm water per jaar (!) valt dat door de grond kan worden opgenomen. De rest van de regen verdampt bij aankomst op de grond, wat een armoe…

Bij het reisverslag ‘Vakantie!’ heb ik foto’s toegevoegd van mijn ouders. Bedankt ook voor jullie betrokkenheid naar hen toe nu ze weer terug in Nederland zijn. En opnieuw dank voor jullie gezellige kaartjes, ik ben er nog steeds niet door, terwijl ik dagelijks een nieuwe uit de envelop mag trekken.

Groetjes van Anne

  • 03 Juni 2013 - 22:46

    Joan Koster:

    Over regen gesproken: hier in Frankrijk zijn in de mei maand alle records verbroken wat temperatuur en hoeveelheid regen betreft. Maar op 1 juni kwam dan toch de omslag. Vandaag hebben we grasgemaaid om te gaan hooien!
    Je hebt daar een onvergetelijke tijd. Geniet nog maar van die paar weken.
    Gods zegen en wees een zegen.
    groeten

  • 03 Juni 2013 - 22:57

    Esmeralda En Hein:

    Hoi Anne,

    Heerlijk om je verslagen weer te lezen. Je ouders heb ik wel gezien op mijn verjaardag zaterdag maar de foto's heb ik helaas niet gezien vanwege de drukte hier met koffie schenken ed. Ik zal ze zondag op oma's verjaardag wel zien. Het filmpje waar jij over spreekt kan ik helaas niet vinden. Ik wens je alle goeds toe.... het aftellen gaat beginnen...... je kan nu terug kijken op een leuke tijd met je ouders en Erik en je hebt nog wat leuks om naar uit te kijken...... het weerzien met je vriendinnen...... Zet 'm op Anne!!! Kus,
    tante Es:)

  • 04 Juni 2013 - 10:51

    Lisanne Wilderbeek:

    Anne, is het dan wel verstandig als je zin hebt in de winter om tijdens de zomer weer in NEderland te komen?? HAha!
    Vind het leuk dat je nog net voor mijn vakantie terug kom!
    En wat is je haar al lang geworden!

  • 05 Juni 2013 - 11:05

    Fam. Van Rijk:

    Heerlijk verhaal weer Anne, we leven op afstand met je mee!
    En wat fijn dat je ouders er zijn geweest en echt met eigen ogen jou hebben kunnen zien in jouw omgeving op Haiti!!! Het ga je goed deze laatste periode!

    In gebed verbonden en ik mail je gauw weer wat langer!

    Liefs, de Van Rijkies!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Schrijven... een manier om mijn gedachten te ordenen, maar ook om mijn ervaringen te delen. En aangezien kinderen mij vaak de meest mooie momenten van mijn leven geven, zijn zij mijn grootste inspiratiebron. Ik deel het graag, zodat ook jullie hen waarderen. Niet als 'schattig' en 'zorgeloos', maar als 'waardevol' en 'onmisbaar'. Zij geven het leven kleur, laten ons met andere ogen kijken en nemen je mee op reis naar de wereld achter onze planningen en verwachtingen. Een reis naar de échte realiteit. ---------- Vanaf half januari 2013 ging ik op reis naar Haiti. Daar gaf ik drie geadopteerde meisjes Nederlands basisonderwijs, zodat hun ouders zich kunnen blijven inzetten voor de lokale bevolking. Hen medische hulp geven, maar ook alle andere hulp die binnen handbereik ligt. Mijn ervaringen staan beschreven in het dagboek Passe Catabois. ----------

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 726
Totaal aantal bezoekers 69832

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2015 - 10 Augustus 2017

Samen ontdekken

02 September 2013 - 18 Juli 2014

Juffie in een dorpie

14 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois

Landen bezocht: