Soppen, shoppen en verwennen - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Anne - WaarBenJij.nu Soppen, shoppen en verwennen - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Anne - WaarBenJij.nu

Soppen, shoppen en verwennen

Blijf op de hoogte en volg Anne

28 Juli 2013 | Haïti, Passe Catabois

Hallo daar!

Hierbij dan de laatste weblog vanaf Haiti! Dat is even gek, maar zo waren er veel dingen in de afgelopen week ‘een van de laatste keren’ of werkelijk de allerlaatste maal. De schoolweek heb ik heel erg leuk mogen afsluiten samen met de meiden. We hebben nog een paar gezellige dagen gehad en vrijdag mochten de meiden om de beurt even ‘jufje spelen’. Vanaf nu een traditie voor de Vlinderschool, want juf Marjolein is met dit idee begonnen. Ze vonden het erg leuk om te doen en voor mij was het grappig om de rollen even omgedraaid te zien: ik deed dingen na die de meiden soms zo vervelend maakten en de meiden reageerden op de manier die ik dan weer van mezelf herkende. Want van tevoren werd al wel gezegd dat ik niet alles goed moest doen, zodat ze me ook straf konden geven! Op vrijdagmiddag hebben we nog even lekker geknutseld en daarna de hele klas in de boenwas gezet. Lekker soppen en moppen, ze kunnen het als de beste en met veel plezier!

Vrijdag tussen de middag hebben we met z’n drieën (Bettina, Desiree en ik) kleding van onszelf uitgedeeld aan langdurige patienten van het ziekenhuis. We hebben donderdagmiddag allemaal stapels gemaakt van kleren die we graag wilden weggeven aan o.a. TBC-patiënten. Zo konden we het vrijdag mooi neerleggen op een behandeltafel in stapeltjes: shirtjes, rokken, jurken, broeken, ondergoed en hoofddoekjes. Joanne hielp de mensen van bed naar binnen om hen uit te leggen wat de bedoeling was van deze ‘gratis markt’. Iedereen mocht een aantal stuks uitzoeken en wij hielpen met omhoog houden. Het was ontroerend om te merken dat sommige mensen de kleding zo mooi vonden dat ze lieten weten dit voor de kerk te bewaren. Onze afdankertjes  hun zondagse goed. Joanne zag dat één van de vrouwen ’s middags al een van Anne’s jurkjes had aangetrokken en heeft er een foto van gemaakt.

Afgelopen maandag was het de laatste keer dat we boodschappen hebben gedaan op de markt, wat ga ik dat missen! Het praten over eerlijke prijzen, zoeken naar de mooiste uitjes en grootste kool, rekenen met briefjes waar een ander getal op staat dan wat de mensen noemen, drukte van ezels en kraampjes waar je snel langs kunt lopen omdat er toch overal hetzelfde ligt. Ik ben er erg van gaan houden en morgen gaan we er vast nog even langs om afscheid te nemen van die gezelligheid. Het is echt een ontmoetingsplek en belangrijke bron van inkomsten voor de mensen.

Natuurlijk is het ook tijd om te ontspannen nu mijn vriendinnen hier zijn! En dat is echt heel gezellig om samen te doen, maar gelukkig kunnen Bettina en Desiree het ook allebei afzonderlijk: zichzelf vermaken en genieten. Zo heeft Bettina vaak lekker in de zon gelegen, gepuzzeld en filmpjes gekeken of muziek geluisterd. Echt vakantie, en dat mag! Ook Desiree heeft naast haar werkzaamheden in het ziekenhuis, de rust gezocht door te gaan lezen bijvoorbeeld. Ze heeft voor het ziekenhuis ook zeker wat kunnen betekenen door wonden van de zwerver te verzorgen (en dat lijkt mij geen pretje!) en veel pillen uit te zoeken. Hulp die altijd welkom is! Maar wat Desiree en Bettina ook als de beste kunnen en waar ik heel dankbaar voor ben is het verwennen van mij! Desiree heeft al verschillende keren een voetenbadje met voetmassage verzorgd en afgelopen week mochten wij genieten van Bettina’s gezichtsbehandeling. Heerlijk!

Zaterdag heb ik mijn huisje al voor een heel gedeelte opgeruimd: spullen van de muren en bagage inpakken. Een klusje die ik graag wilde gaan doen, om eens te zien hoeveel ruimte ik in mijn koffer nodig heb. Want ook al heb ik hier heel veel kleding achtergelaten, er is toch ook veel wat mee terug moet: kaarten!! Het is een plastic tas vol geworden en dan hebben mijn ouders in mei toch ook al een hele stapel mee terug genomen. Daarnaast is er deze zaterdag door Desiree en Bettina een taart gebakken, want vandaag hebben we wat te vieren: Desiree wordt 23 jaar! We hebben Rob en Anne-Marie met de kinderen uitgenodigd en Joanne en Jacqueline schuiven natuurlijk ook gezellig aan op dit partijtje!

We hopen dat jullie ook een feestelijke zondag hebben en wensen jullie vanaf hier een goede week. Wij stappen dinsdag op het vliegtuig terug naar huis en hopen woensdagmiddag weer op Nederlandse bodem te staan. Ik zal thuis nog een afsluitend verslagje plaatsen, maar bedank jullie nu al voor al de fijne reacties en het gebed. Want dat heeft mij en degenen die me dierbaar zijn heel erg goed gedaan.

Hartelijke (zwetende!) groeten van drie gelukkige dames in Passe Catabois!

  • 28 Juli 2013 - 18:17

    Myrthe:

    Goede reis anne! Groet myrthe

  • 28 Juli 2013 - 19:36

    Thea De Vries:

    Sterkte met afscheid nemen van iets wat je nooit meer zult vergeten, Anne. Goede terugreis allemaal.
    Groetjes, Thea

  • 28 Juli 2013 - 19:42

    Marjolein:

    Ongelooflijk Anne! Je tijd zit er gewoon op! En wat heb je het goed gedaan! Je hebt het super knap volgehouden! Ik wens je alvast een hele goede vlucht toe en ik zou t leuk vinden om af te sprejen als je in NL bent, voordat ik ga bijv.
    Heel veel zegen toegewenst! Liefs, Marjolein

  • 28 Juli 2013 - 21:24

    Truus Koster:

    Anne we wensen je een goede terugreis!
    Wat gaat zo'n jaar toch snel voorbij!
    Afscheid nemen zal moeilijk zijn, maar je kunt terug kijken op een zeer leerzaam jaar, denk ik.
    Tot ziens!

    Hartelijke groetjes van ons: Joan, Truus en Louis Koster

  • 28 Juli 2013 - 21:45

    Jantine Van De Glind:

    een veilige en voorspoedige terug reis.
    En ik begreep dat je het leraren team op de stifthorst kwam aanvullen.
    Ik hoop dat je hebt genoten van alle nieuwe ervaringen zo wel positief als negatief.
    verder hoop ik dat het team wat achter blijft genoeg steun en materialen blijft ontvangen om hun goed werk daar voort te kunnen zetten.
    En onthoudt afscheid nemen bestaat niet deze ervaringen en herinneringen aan die leuke meisjes en mensen waar je mee en voor gewerkt hebt houden altijd een warm plekje in je hart en jij in hun hart.

    vriendelijke groet Jantine.

  • 28 Juli 2013 - 22:34

    Hage En Liesbeth:

    Hoi Anne,

    Sterkte bij de afronding daar , en wij zien naar je uit.
    Je bent weer hartelijk welkom in de Molenstraat!
    Goede reis en tot gauw D.V.

    Groetjes Hage en Liesbeth

  • 29 Juli 2013 - 08:30

    Herma:

    Hi Annastacia!

    Het was een hele stap m naar Haïti te gaan, maar waarschijnlijk ook om weer naar huis te gaan....want je moet mensen achterlaten die je dierbaar zijn geworden.
    Maar de stap naar Renswou zal wel wat makkelijker zijn mag ik hopen hi hi

    Hee meis; sterkte daar met afsluiten en op naar je lieve familie in Renswou, heb het vage vermoeden dat je moedertje je wel mist;)

    Goede reis!!!!en veilig thuis

    Liefs van mij

  • 29 Juli 2013 - 09:09

    Fam. Van Rijk:

    Lieve Anne,

    En zo is er bijna een einde gekomen aan jouw tijd op Haïti! Heel veel succes met het afscheid nemen van allerlei mensen en dingen en ... van alles! Een hele goede reis en tot gauw in Renswoude!!!

    May the road rise to meet you
    may the wind be ever at your back
    may the sun shine warm upon your face
    and the rain fall soft upon your fields
    and until we meet again
    may God hold you
    in the palm of His hand.

    De Van Rijkies

  • 29 Juli 2013 - 19:13

    Truus Kampert:

    Dag meiden,

    Fijn om te horen, dat jullie het met z'n drieën hebben kunnen genieten!! En Anne lekker hebben verwend met van alles. Wij wensen jullie vanaf het zonnige Renswoude een goede reis en welkom thuis meiden!!

  • 29 Juli 2013 - 20:26

    Fam. Baaij:

    Ha Anne,

    Een goeie reis toegewenst!!!

    Zien we je van het jaar nog op de Heigraaf??

    gr. Kees & Lianne
    Thomas, Johan, Dani en Erika

  • 29 Juli 2013 - 23:13

    Esmeralda:

    Meiden, nog even genieten van alles en een goede terugreis!!
    groeten van tante Es en ome Hein:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Schrijven... een manier om mijn gedachten te ordenen, maar ook om mijn ervaringen te delen. En aangezien kinderen mij vaak de meest mooie momenten van mijn leven geven, zijn zij mijn grootste inspiratiebron. Ik deel het graag, zodat ook jullie hen waarderen. Niet als 'schattig' en 'zorgeloos', maar als 'waardevol' en 'onmisbaar'. Zij geven het leven kleur, laten ons met andere ogen kijken en nemen je mee op reis naar de wereld achter onze planningen en verwachtingen. Een reis naar de échte realiteit. ---------- Vanaf half januari 2013 ging ik op reis naar Haiti. Daar gaf ik drie geadopteerde meisjes Nederlands basisonderwijs, zodat hun ouders zich kunnen blijven inzetten voor de lokale bevolking. Hen medische hulp geven, maar ook alle andere hulp die binnen handbereik ligt. Mijn ervaringen staan beschreven in het dagboek Passe Catabois. ----------

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 673
Totaal aantal bezoekers 69858

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2015 - 10 Augustus 2017

Samen ontdekken

02 September 2013 - 18 Juli 2014

Juffie in een dorpie

14 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois

Landen bezocht: