Zie de maan! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Anne - WaarBenJij.nu Zie de maan! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Anne - WaarBenJij.nu

Zie de maan!

Blijf op de hoogte en volg Anne

17 Februari 2013 | Haïti, Passe Catabois

In de klas
We hebben weer een fijne week gehad in de klas. Ik laat de meiden nu elke dag weten hoe ik het vond gaan in de klas en wil dan vooral het goede benadrukken. Zo hoop ik op een gegeven moment dat ik hen dat zelf kan vragen: hoe vond jij het vandaag gaan? Wat ging goed en wat ging minder goed vandaag? Reflecteren, een belangrijke vaardigheid.

Loulou
De verpleegkundigen kijken iedere avond even om het hoekje bij moeder en Loulou. Ze geven moeder eten om het aan Loulou te geven, maar of dat ook allemaal bij Loulou terecht komt is de vraag. Het gaat gelukkig wel steeds beter met haar en Cora heeft het zelfs voor elkaar gekregen dat ze gierde van het lachen! Nou, dat je haar kunt hóren lachen is echt bijzonder! Knuffelen en jullie lieve woordjes overbrengen is mij niet gelukt, ik heb Loulou hier in het gastenhuis namelijk niet meer gezien. En dat is een goed teken, want het is voor elk kind beter om bij zijn of haar eigen moeder te zijn.

Valentijn
Niet alleen in Nederland, maar ook op andere plekken van deze wereld werd donderdag Valentijnsdag gevierd. Ik kan je zeggen dat ik een prachtig liefdescadeautje heb gekregen, daarover straks meer. Maar waarom ik over Valentijnsdag begin? Om jullie even gerust te stellen dat er geen haar op mijn hoofd over denkt om hier verliefd te worden op een Haitiaan. Velen hielde me voor dat ze dat toch niet zo prettig zouden vinden, dus vandaar dit berichtje. Er zijn zoveel dingen waarvan ik denk dat het in de weg kan staan om jezelf te kunnen delen met de ander. De taal allereerst, maar ook de cultuurverschillen, de grote afstand van welke familie dan ook en de beperking dat je elkaars jeugd maar een heel klein beetje kunt voorstellen, eigenlijk helemaal niet. Voor anderen hoeft dit geen probleem te zijn, maar ik vind het wel fijn om me vooral bij iemand ‘thuis’ te voelen. Gelukkig kwam ik hier al niet met hoop op de liefde, dus er is geen teleurstelling, maar wel geruststelling dat het me hoogstwaarschijnlijk ook niet zal ‘overkomen’. Fijn hè?

God of this world
Het is prachtig om hier in de avond naar de hemel te kijken! Ik doe het te weinig kwam ik op Valentijnsavond achter. Elke avond draai ik mijn gasfles dicht, maar door al de struiken voor mijn huis en de overkapping van het gastenhuis, zie ik de hemel niet. Donderdag zag ik ineens iets fels in mijn ooghoek, maar ik liep alweer terug om naar binnen te gaan. Tot ik bedacht: huh, wat was dat voor fel licht? Ik keek omhoog en ja hoor… het was de maan! In een bijzondere vorm, zoals mijn buurman Ben zei: met de hoorns omhoog. En al die sterren daar omheen, zo hee! Toen ik in Israël in de woestijn ’s nachts omhoog keek was het de uitgestrektheid van de hemel die me overviel. Nu zag ik daar maar een stukje van, deze keer was het al het licht wat van de maan en sterren afstraalde dat me even ademloos maakte! En jullie weten nu vast al aan welk lied ik dacht en wat mijn Valentijnscadeau was… :-)

Tegelijk denk ik aan een ander lied wat ook passend is bij deze reis, een gedeelte:
God of the moon and stars
God of the near and the far
God of the life and death
God of the rich and poor
God of the war and peace
God of the junkie and the priest
God of the greatest and the least
God of the joy and grief
God of our faith and unbelief
God of our unspoken prayer
God of the world that’s lost
God of the lonely cross
God Who has come to us
I come to You.

Je moet weten dat ik me hier vooral ‘de rijke’ voel tussen allemaal arme mensen. God is de God van ons allemaal, dan ben ik blij dat dit lied ook zingt: God van ons geloof en ons ongeloof. Het is namelijk niet zo gemakkelijk om te geloven dat God dit verschil toelaat. En dan voel ik me schuldig wanneer ik denk: God, wat ben ik blij dat ik geboren ben in Nederland! Die dankbaarheid is natuurlijk goed, maar het is zo onverdiend en daarmee oneerlijk! God van de onuitgesproken gebeden… ja, gelukkig leest Hij die ook. En mogen we weten dat onze gedachten ook gebeden kunnen zijn. Bijvoorbeeld als ik het zoveelste kind tegen kom dat me begroet met de enige Engelse woorden die hij kent: I’m hungry. Komende week leer ik de kinderen het lied: Alles is anders in de ogen van God. Zo is het, Hij ziet ons hart en dat is bij velen gelijk of zelfs de omgekeerde wereld dan wat er aan de buitenkant te zien is. Het is een verloren wereld, maar Hij kwam naar ons. In deze lijdenstijd staan we er weer bij stil. Laten wij dan ook naar Hem toe komen. Zoals ik afgelopen week de verhalen mocht delen die Jezus vertelde over wat verloren was (het schaapje, de munt en de zoon). Na afloop werd er bij alle drie feest gevierd, zoals dat ook in de hemel wordt gedaan wanneer iemand van ons weer tot de Vader komt. Ongelooflijk, maar waar! Ik begrijp hier weinig, maar alles is anders, alles is anders, alles is anders… in de ogen van God!

Vrijwilligers
Vorige week vroeg ik jullie te bidden voor de Nederlanders die hierheen reisden, zij zijn ondertussen goed aangekomen. Klazina komt twee maanden vrijwillig haar handen uit de mouwen steken in het ziekenhuis en waar het maar nodig is. Zij vindt het ook leuk om mee te gaan hardlopen, dus dat is gezellig! Verder zijn er twee vrienden van Anton en Janny (ouders van Rob) om hier te helpen met klussen. Zij blijven voor een maand en gaan dan met z’n vieren terug naar huis. Ook buurman Ben is dan voor een paar weken terug naar zijn vrouw in Amerika, maar hij komt ergens in april weer terug. Dat vind ik wel net zo gezellig, want rond die tijd zal Klazina weer vertrekken naar Nederland. Deze week zijn Esther en Michael als medici geweest om samen met Jacqueline, Cora en Alida het ziekenhuis draaiende te houden. Maar met hen en met Jacqueline heb ik weinig contact, doordat zij in een huisje verderop wonen. Komende week is Anne-Marie er weer als arts. Cora en Alida blijven nog twee weken en hebben ook een weblog: coraal.waarbenjij.nu

Tot slot… de groetjes en tot de volgende keer! xXx Anne

  • 18 Februari 2013 - 15:41

    Jannet Versteeg:

    Hoi Anne,
    Bedankt voor je verslagen, zo krijgen we een aardig beeld van hoe je bezig bent ook al kunnen wij ons niet voorstellen hoe het is om werkelijk in zo n andere cultuur te zijn. Succes met je meisjes op de school, we hebben bewondering voor wat je voor je naaste doet.
    Groetjes, Reijer en Jannet Versteeg

  • 18 Februari 2013 - 20:47

    Simone Beijer:

    Lieve Anne,

    Gisteren tijdens de Sing-in zongen we van Gods grootheid die te zien is in de natuur en de schepping. Daar kan je stil van raken (zelfs ik ....hihi)
    En we zongen....How Great is our God! De God die alle verschillen ziet en in het hart kijkt, niet naar de buitenkant.
    En als Hij naar jou kijkt Anne..... Glimt Hij van liefde en trots....net als ik.
    Enne.... wat ben ik blij dat je geen Haitiaan in gedachten hebt.....pak van mijn hart haahhahaha

    dikke knuffel, ook van de meiden en alle gastvrouwen van Bitja

    liefs Simone

  • 19 Februari 2013 - 13:47

    Jantine:

    Ha die Anne.

    Leuk weer een verslagje van je.En wat goed dat je de meisjes nu al leert reflecteren.
    Dat is inderdaad heel belangrijk als je dat kan en inderdaad dan vooral de positieve dingen al is het natuurlijk ook heel goed als je de dingen die niet goed gaan kan verwoorden want dan weetje waar je aan moet werken.
    Mooi dat verhaal van de maan Sinds ik in Renswoude woon kijk ik soms ook bewust naar de sterren in de randstad zag je ze nooit zo goed door alle kunstmatige verlichting.
    Succes met hardlopen leuk dat jullie nu samen gaan.

    met vriendelijke groet jantine van de Glind.

  • 20 Februari 2013 - 20:15

    Jeanet:

    He Anne,

    Je bent me er eentje, met je valaentijn. Ik dacht wat gaat er nu komen, maar gelukkig was de liefde voor de maan.
    Prachtig zal dat zijn zeg, geniet er maar veel van!
    Leuk dat er af en toe weer nieuwe mensen uit nederland komen.
    Knap hoor het werk wat jullie verzetten.
    Werk lekker door en blijf ook genieten hoor!
    Gr Jeanet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Schrijven... een manier om mijn gedachten te ordenen, maar ook om mijn ervaringen te delen. En aangezien kinderen mij vaak de meest mooie momenten van mijn leven geven, zijn zij mijn grootste inspiratiebron. Ik deel het graag, zodat ook jullie hen waarderen. Niet als 'schattig' en 'zorgeloos', maar als 'waardevol' en 'onmisbaar'. Zij geven het leven kleur, laten ons met andere ogen kijken en nemen je mee op reis naar de wereld achter onze planningen en verwachtingen. Een reis naar de échte realiteit. ---------- Vanaf half januari 2013 ging ik op reis naar Haiti. Daar gaf ik drie geadopteerde meisjes Nederlands basisonderwijs, zodat hun ouders zich kunnen blijven inzetten voor de lokale bevolking. Hen medische hulp geven, maar ook alle andere hulp die binnen handbereik ligt. Mijn ervaringen staan beschreven in het dagboek Passe Catabois. ----------

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 69843

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2015 - 10 Augustus 2017

Samen ontdekken

02 September 2013 - 18 Juli 2014

Juffie in een dorpie

14 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois

Landen bezocht: