Paasviering - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Anne - WaarBenJij.nu Paasviering - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Anne - WaarBenJij.nu

Paasviering

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

08 April 2013 | Haïti, Passe Catabois

Dag lieve mensen thuis,

De afgelopen week hebben we in de klas Pasen gevierd op Tweede Paasdag in de middag. Hieronder aan het verslag heb ik een foto toegevoegd van het kringetje mensen dat dit met ons heeft gevierd. Het was erg fijn om zo samen stil te staan bij de overwinning van de Heere Jezus op de dood. Dat wij in die overwinning mogen delen en ook ooit zullen opstaan in een nieuw leven, voor eeuwig bij Hem. Daar past natuurlijk heel mooi de liedregel “Nu vangt de dood geen angst meer aan, want alles, alles is voldaan!” bij. Wij hebben onderstaand programma gevolgd:

We zingen samen:
Als ik m’n ogen sluit
en denk aan Golgotha,
Dan lijkt het net of ik
daar op die heuvel sta.
Ik zie het houten kruis,
zie wat de mensen doen.
Dat Jezus sterven moet,
want dat gebeurde toen.

Ik hoor opnieuw Zijn stem
die roept: ‘Het is volbracht’.
En daarna wordt het stil,
‘t is donker als de nacht.
Toen stierf Hij aan het kruis,
toen was de pijn voorbij.
O, ik weet meer dan ooit
dat Hij dit deed voor mij.

Ik doe mijn ogen dicht
en vouw mijn handen stil.
Ik bid met heel mijn hart,
wat ik Hem zeggen wil:
Heer, aan dat houten kruis,
droeg U de straf voor mij.
Ik had nog nooit een Vriend
die zoveel hield van mij.

We gaan samen bidden (Miriam leest een gebed voor.)

We luisteren naar de paasverhalen (De meiden vertellen de verhalen vanaf Palmpasen a.d.h.v. zelfgemaakte tekeningen. Vervolgens vertel ik het opstandingsverhaal.)

Maria en de discipelen (De meiden zingen het lied ‘Maria kwam bij het graf’ en spelen dit uit in een toneelstukje.)

We zingen samen:
Van donker naar licht
Van zwart naar heel veel kleuren
Met Pasen kun je verder gaan
want Jezus is opgestaan!
De dood voorbij, de dood voorbij
Het leven krijgt weer kleur
Voor jou en mij.

Geel van de zon
De warmte die je nodig hebt.
Het licht voor jou en mij
het donker gaat voorbij!

Refrein ‘Van donker naar licht’.

Rood van de liefde
Die mensen aan elkaar verbindt.
Die is oneindig groot
en sterker dan de dood.

Refrein ‘Van donker naar licht’.

Groen van de hoop
de muren vallen steen voor steen.
We zien elkaar weer staan,
een nieuwe tijd breekt aan!

Refrein ‘Van donker naar licht’.

We danken en bidden samen en sluiten af met het zingen van ‘Onze Vader’.

Ten slotte zingen we samen:
Omdat Hij leeft
ben ik niet bang voor morgen.
Omdat Hij leeft
mijn angst is weg.
Omdat ik weet:
Hij heeft de toekomst.
En het leven is het leven waard,
omdat Hij leeft!

Ik heb ook foto’s toegevoegd van onze klas in Paassfeer. Nu is alles weer opgeruimd en mee naar huis, maar binnenkort gaan we het hebben over het thema ‘Jodenvervolging’. De bijbelverhalen zullen gaan over Esther en met geschiedenis over Anne Frank, dan krijgen we dodenherdenking en Bevrijdingsdag als afsluiting van dit thema.
Zo zijn jullie weer op de hoogte van het reilen en zeilen in onze klas.

Zaterdag heb ik samen met de meiden geluncht. Ik wilde wel eens een Haitiaans gerecht leren bereiden, dus daar had ik hulp bij nodig. We hebben een soort dikke macaronisoep gemaakt. Macaroni koken in kippenbouillon, stukjes wortel en vlees toevoegen (nou, dat was in mijn geval knakworst door Anne-Rose in stukjes gesneden). Miriam was druk bezig met het in stukjes snijden van groene bakbananen, zijn erg hard, dus moeten gekookt, gebakken of gefrituurd worden voordat je ze kunt eten. Lisa heeft deegballetjes gemaakt van bloem-water-zout. Al deze dingen in de pan en een half uurtje laten pruttelen op het vuur. Daarna heerlijk smullen, de bouillon was ondertussen helemaal dik geworden van de uitgezette macaroni, maar het was lekker!

Opnieuw wil ik u en jou bedanken voor de reacties die ik hier steeds lees op mijn weblog, heel erg fijn! Ook al de gebeden zijn erg bemoedigend en maken dat ik hier echt ervaar hoe gebeden je door het leven dragen. Goed dat jullie dat doen en weet dus dat het niet tevergeefs is.

Hartelijke groetjes van Anne – wel met zweetdruppeltjes, want het is hier broeiend warm. Maar ik klaag niet hoor! ;-)


  • 08 April 2013 - 09:43

    Jantine:

    Mooi om te lezen Anne. Hier waren de paas diensten ook mooi vooral de open-deur dienst met Medewerking van Gospelkoor Candela. Succes met de komende lessen mooie maar zware thema's.
    sterkte met de warmte hier begint het nu ook een beetje te komen maar wij kunnen nu ook wel wat regen gebruiken .Begreep ik nou dat jullie nog kleding wilde in zamelen ik ga nog wel eens informeren want Esmee 's kast wou ik nog gaan uit mesten voor we nieuwe dingen gaan aanschaffen.

    vriendelijke groeten van uit Renswoude.

  • 08 April 2013 - 10:29

    Sonja:

    Hallo lezers van de weblog, hier een reactie n.a.v. van de vraag van Jantine:
    Wij ( Dirk, Sonja en Erik) hopen D.V. 9 mei te vertrekken naar onze lieve dochter en zus in Haïti.
    Dirk en Erik gaan daar Rob helpen met allerlei laswerkzaamheden en ik ga o.a. de kakkerlakken te lijf door de gastenverblijven schoon te maken. Deze worden natuurlijk netjes achtergelaten door de vrijwilligers die er regelmatig verblijven, maar ze zullen niet allemaal de tijd hebben om de (keuken)kastjes uit te soppen.
    Voordat we vertrekken willen we inderdaad zomerkleding verzamelen. Dit brengen we naar de ouders van Rob en deze zorgen ervoor dat dit verscheept wordt naar Haïti. Baby- en kinderkleding is van harte welkom en dit kunnen jullie bij ons thuis afgeven of mij even aanspreken dan haal ik het op. Hartelijk dank!

  • 11 April 2013 - 21:57

    Marjolein:

    Hee Anne!

    Wat heerlijk om je verhaal te lezen! En wat heb ik genoten van het bekijken van de foto's!! Zo heerlijk om de meiden even zo te zien!! Wil je ze een dikke knuffel van me geven!

    Ik lees dat het alweer zo warm begint te worden?! Sterkte!! Daar mag je best over klagen hoor! Haha.

    Heel veel zegen toegewenst bij je werk! Je doet het super!

    Liefs! Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Schrijven... een manier om mijn gedachten te ordenen, maar ook om mijn ervaringen te delen. En aangezien kinderen mij vaak de meest mooie momenten van mijn leven geven, zijn zij mijn grootste inspiratiebron. Ik deel het graag, zodat ook jullie hen waarderen. Niet als 'schattig' en 'zorgeloos', maar als 'waardevol' en 'onmisbaar'. Zij geven het leven kleur, laten ons met andere ogen kijken en nemen je mee op reis naar de wereld achter onze planningen en verwachtingen. Een reis naar de échte realiteit. ---------- Vanaf half januari 2013 ging ik op reis naar Haiti. Daar gaf ik drie geadopteerde meisjes Nederlands basisonderwijs, zodat hun ouders zich kunnen blijven inzetten voor de lokale bevolking. Hen medische hulp geven, maar ook alle andere hulp die binnen handbereik ligt. Mijn ervaringen staan beschreven in het dagboek Passe Catabois. ----------

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 69877

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2015 - 10 Augustus 2017

Samen ontdekken

02 September 2013 - 18 Juli 2014

Juffie in een dorpie

14 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois

Landen bezocht: