Kroningsdag! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Anne - WaarBenJij.nu Kroningsdag! - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Anne - WaarBenJij.nu

Kroningsdag!

Blijf op de hoogte en volg Anne

01 Mei 2013 | Haïti, Passe Catabois

Hee beste medelanders!

Wij willen even de oranje-groeten overbrengen vanaf Haïti, een land dat dicht bij het Koninkrijk der Nederlanden ligt. Want we hebben gezien welke landen er allemaal horen bij het rijk van de nieuwe koning en koningin. En dat zijn ook nog steeds een aantal eilandjes dichtbij Haïti. Maar… dat was het enige wat we geleerd hebben, hoor. Verder hebben we alleen maar leuke dingen gedaan! We begonnen de dag met de Heere God, samen bidden, zingen en luisteren naar het verhaal van Esther. Gelukkig met deze keer een goede afloop: de Joden mogen zich verdedigen wanneer ze worden aangevallen in het rijk van koning Ahasveros. Vervolgens hebben het Wilhelmus vers 1 en 6 gezongen. Toen we uit de kring gingen, hebben we de klas versierd en aan tafel geknutseld. De broches zien jullie op één van de fotootjes. Van dat crea-bea-gedoe krijg je wel trek in iets lekkers en daar werd voor gezorgd: lekkere pannenkoekjes die we mochten versieren met (vruchten)hagel en suiker! Natuurlijk met een kan oranjebitter, uhm, zonder alcohol hoor. Maar dat mocht de pret niet drukken, kijk maar eens hoe vrolijk we geproost hebben op de nieuwe koning en koningin!

Toen al dat smikkelen achter de rug was, zijn we naar beneden gelopen. Met het zingen van ‘Het is Koninginnedag vandaag, heel Nederland viert feest!’ hebben we gedeeld in jullie feestvreugde. En dat wilden we graag met nog meer mensen doen: dus hebben we alle Nederlanders die hier werken een broche gegeven en samen het Wilhelmus vers 1 gezongen voor Beatrix, Willem-Alexander en Máxima. En natuurlijk een oer-Hollands dropje als kers op de taart!

Terug op de gang hebben we nog even gefeest met dansjes en oranje-liedjes. Maar daarna zijn we even rustig gaan zitten om samen het Keezenspel te spelen. Dat was ook gezellig en toch ook een klein beetje leerzaam, want soms is het best stom als je van het bord wordt afgegooid en de juf voor de duizendste keer zegt dat het niet om het winnen gaat, maar om de gezelligheid. Toen Miriam dan eindelijk als eerste de vier pionnen binnen had staan konden we alweer naar huis om te gaan lunchen.

’s Middags hebben we eerst gepuzzeld en daarna het School TV Weekjournaal gezien van 1 februari 2013. Dat lijkt raar, maar toen was iedereen vol van Beatrix aftreden, dus hadden ze iemand uitgenodigd die daar veel over kon vertellen. Maar die week stond Nederland ook stil bij de watersnoodramp van 1953, dus ook daar hebben we nog over gehoord. Onvoorstelbaar dat er ook in Nederland zo’n waterramp is geweest, maar daar bij jullie zijn nu in elk geval heel goede dijken en de deltawerken helpen ook het water nooit meer zo ver over het land te laten komen. Dat is hier nog niet zo goed geregeld helaas…

Na het filmpje stond ons nog een verrassing te wachten. En dat was: broodhappen! Want ontbijtkoek had de juf toch niet kunnen vinden, haha! Het was een ontzettend vrolijke dag en dat hebben afgesloten met een laatste toast op Willem en zijn Maxima! Toen hebben we alles opgeruimd en de ballonnen mochten mee naar huis, de rest van de week horen we weer over Anne Frank en daar horen geen slingers bij.

Hopelijk hebben jullie ook zo’n gezellige dag met elkaar gehad op 30 april, groetjes van ons!

• 01 Mei 2013 - 21:08

Esmeralda:

Hoi Anne, deze keer ben ik de eerste zie ik..... leuke foto's zeg, het ziet er heel gezellig uit.
    Koningsdag was heeeeeel erg bijzonder! Heel Nederland is in de ban van gisteren!
    Wellicht heeft iemand het voor je opgenomen en er zullen denk ik wel dvds van te koop zijn over een poosje.

Vorig weekend naar Aart geweest: hij gaf een feestje ter ere van zijn 50ste verjaardag. Was heel gezellig. Bruinhorsten, de van Zantens, en de familie van Anita.

Je vader en moeder zullen al snel afreizen naar jou en kunnen jullie elkaar weer zien en van elkaar genieten!

Tot snel weer!

gr. Esmeralda en Hein

• 02 Mei 2013 - 11:46

Joëlle :

Hoi Anne!

Wat leuk om te lezen hoe jij/jullie invulling hebben gegeven aan 30 april en alles wat daarmee te maken heeft! =) Dat vraagt daar wel even om wat creativiteit (zonder vrijmarkt en alles ;)), maar dat is wel aan jou besteed volgens mij ;-)!
    Ik was 'gewoon' thuis in 's-Gravendeel, beetje over de rommelmarkt struinen, genieten van gezelligheid, tv kijken en een oranjetompoes gegeten ;). Oja, en voor dat alles 's morgens om 4.30u wakker gemaakt worden door de brommers die zonder uitlaat door het dorp heen scheurden.. achja, ook dat hoort hier bij koninginnedag ;).

Maar leuk om jou zo een beetje te kunnen volgen hoor! Al doe ik dat af en toe en dan eventjes weer een paar weken inhalen zegmaar ;)

Liefs en Gods zegen!
    Joëlle

• 02 Mei 2013 - 15:51

Teus En Annita:

Hoi Anne,

Ik heb niet gekeken hoeveel graden het bij jullie was met Koninginnedag, maar wij hadden een heerlijk zonnetje met af en toe een koud windje. Leuk dat wij lezen dat jij er ook echt een feestje van maakt. In je schrijfstijl herkennen wij jou zoals je bent. Wij kregen zojuist een mail van de moeder met de aankondiging van hun reis naar jou en tussen de woorden door lezen wij dat zij er enorm veel zin in hebben, fijn dat jullie elkaar weer hopen te zien. Wij Teus, Annita, Angela, Nathalie en Frank wensen jullie samen een onvergetelijk gezellige en fijne vakantie toe!!!!
    Hartelijke groeten uit Maarn

• 02 Mei 2013 - 17:08

Jantine Van De Glind:

Dat zag er gezellig uit in de klas en wat een vrolijke broches.
    Hier was koningsdag ook gezellig of is het nou kroningsdag
    Ik heb geholpen bij de Ranja bar op het kids plein en heel even bij de hijskraan gestaan waar je mee over het feest terrein kon uit kijken (ca 54 meter hoog).
    Toen het niet zo druk was ben ik zelf ook een keer mee omhoog geweest.
    vandaag heb ik ook nog even geholpen op het feestterrein morgen Orangebal.
    Esmee en ik stonden nog in het Ad met een mooie foto gemaakt bij de dorp lunch.
    Succes met de geschiedenis lessen hier komen straks alle oorlogsfilm weer langs op de televisie.
    zoals de boy in the streept pyama's.

groetjes Jantine.

Anne

Schrijven... een manier om mijn gedachten te ordenen, maar ook om mijn ervaringen te delen. En aangezien kinderen mij vaak de meest mooie momenten van mijn leven geven, zijn zij mijn grootste inspiratiebron. Ik deel het graag, zodat ook jullie hen waarderen. Niet als 'schattig' en 'zorgeloos', maar als 'waardevol' en 'onmisbaar'. Zij geven het leven kleur, laten ons met andere ogen kijken en nemen je mee op reis naar de wereld achter onze planningen en verwachtingen. Een reis naar de échte realiteit. ---------- Vanaf half januari 2013 ging ik op reis naar Haiti. Daar gaf ik drie geadopteerde meisjes Nederlands basisonderwijs, zodat hun ouders zich kunnen blijven inzetten voor de lokale bevolking. Hen medische hulp geven, maar ook alle andere hulp die binnen handbereik ligt. Mijn ervaringen staan beschreven in het dagboek Passe Catabois. ----------

Actief sinds 03 Sept. 2012