Aftellen en starten - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Anne - WaarBenJij.nu Aftellen en starten - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Anne - WaarBenJij.nu

Aftellen en starten

Blijf op de hoogte en volg Anne

07 Juli 2013 | Haïti, Passe Catabois

Dag allemaal,

Wat was het een verrassing om te zien hoeveel mensen er op mijn weblog vorige week hadden gereageerd, tjonge: leuk hoor! En natuurlijk ga ik nog genieten van mijn laatste poosje hier. Ik heb al een paar keer bewust stil gestaan bij de rust die ik hier ervaar, zoveel minder verplichtingen en hectiek van de dag. Ook de dieren zo dichtbij je hebben is bijzonder, Babet de hond die trouw even bij je komt zitten of met je mee loopt onderweg, een prachtige vlinder op nog geen meter afstand, een klein geitje voor de deur die de bananenschillen opeet die ik daar neergooide. En dan ook proberen te genieten van de haan die elke morgen net wat te vroeg kraait en de ezels die op hun zielige en pijnlijke manier balkend de aandacht trekken. En natuurlijk ook het ontbreken van geluiden als een achteruitrijdende vrachtauto, lasapparaten of de radio / tv die we te allen tijde aan hebben staan. Wat ik hier ook wel als voordeel ben gaan zien, is dat ik niet op elk moment van de dag toegang tot internet heb. Het lijkt een gebrek, maar je bent dan op de momenten dát het er is veel effectiever bezig. Hoe vaak checken we anders niet even onze mail of Facebook? Is er nog iets binnengekomen? Nu zie ik de post van drie dagen in één keer binnenstromen en neem ik er rustig de tijd voor om het te beantwoorden, tenzij er duidelijk is aangegeven dat het een spoedgeval is. Ik google hier ook veel minder, want dat duurt eindeloos lang, maar zonder lukt dus ook. Tenminste, voor hier in Haiti. In Nederland ga ik er toch ook wel weer gebruik van maken, want nu zijn er dingen die ik bewust laat liggen tot dan.

Ach, en zo is de ene situatie ook niet te vergelijken met de andere. Wel probeer ik de goede dingen van beiden te combineren waar het mogelijk is. Zo kan onze overvloed van kleding (ja, die is er ook nog in deze economische crisis) een zegen zijn voor de mensen hier. Onderaan een foto van de kreupele dorpszwerver Oslan met een shirt van Erik, ook heeft hij een spijkerbroek van papa gekregen. De volgende keer dat hij weer toe is aan een nieuw shirt zorgt Joanne er opnieuw voor dat hij een shirt van papa/Erik krijgt.

Voor mij is het aftellen aangebroken. In de klas kruisen we elke dag aan op de kalender wanneer we op het bord schrijven welke dag het is. Nu is het laatste kalenderblaadje al beschreven en zien we ook al staan wanneer de laatste lesdag is. Dan breekt ook voor deze meiden de zomervakantie aan. Hoe lang die vakantie zal duren is nog steeds niet bekend, want we hebben nog geen nieuwe leerkracht bereid gevonden om te komen. Het hangt van diegene af wanneer hij/zij hier start. Ik ben ondertussen wel begonnen met het beschrijven van de gang van zaken op school, zodat de overdracht op die manier kan verlopen. Maar of er en wie dan een opvolger is… blijft een gebedspunt.

Nu is het gekke dat mijn vriendinnen vandaag aankomen hier. Voor hen begint het avontuur en zoals ik net schreef is voor mij het aftellen begonnen. Hoe dubbel kan het zijn? We gaan er samen (nog) drie leuke weken van maken en volgende week zullen jullie vast horen hoe Bettina en Desiree die eerste week ervaren hebben. Ik geef ondertussen wel les, want die drie weken moet er ook gewoon geleerd worden.

Een fijne week en geniet van de zomer!
Groetjes van Anne

* Dank U, dat mij geen kwaad kan deren,
dank U, dat U mijn ziel behoedt.
Dank U, dat ik van U mag leren
hoe ik leven moet.

* Dank U, dat U mij steeds wil sterken,
dank U, dat U mijn zwakheid kent.
Dank U, dat U mij steeds laat merken
dat U bij mij bent.

  • 07 Juli 2013 - 16:31

    Karin:

    Aftellen en vooruit kijken, wij doen met je mee! :D
    Heel veel plezier met de meiden die komen, geniet ervan!

    Liefs Karin

  • 07 Juli 2013 - 18:20

    Jeanet:

    He anne,

    Fijn dat je weer lekker kan genieten.
    Wanneer je weer naar huis komt moet je ook maar een hond en een geit nemen, haha!
    Hopelijk wordt er snel een nieuwe juf gevonden, dat gaat natuurlijk veel fijner weg!
    Nou geniet lekker met je vriendinnen en van de laatste lesuurtjes!
    Veel liefs Jeanet

  • 07 Juli 2013 - 18:48

    Marijke:

    Succes nog de laatste weken en geniet van je vriendinnen om je heen!
    Tot ziens in Nederland!

  • 07 Juli 2013 - 21:05

    Henny Van Ommeren:

    Anne geniet van de laatste weken daar, je zult ze nog gaan missen. We hebben alvast mooi zomer weer hier. Maar jij eerst nog een fijne tijd met je vriendinnen.Groet van Henny.

  • 08 Juli 2013 - 21:32

    Esmeralda En Hein:

    Hallo Anne,
    hopelijk zijn je buikklachten over?! Je schrijft er niet over dus ik ga er maar van uit dat dat over is. Wat leuk dat je vriendinnen er zijn!! Wat een rijkdom om zulke vriendinnen te hebben!
    Wat betreft die dierengeluiden..... t lijkt Overberg wel:)........
    Wij liggen nu met de boot in Brouwershaven aan het Grevelingenmeer (Zeeland).....het is hier heerlijk. Vanavond op ons minibrommertje een tochtje naar het strand gemaakt, erg leuk allemaal. Fijne dagen nog met je vriendinnen en tot gauw!
    Dikke kus van je tante:)

  • 08 Juli 2013 - 23:40

    Joan Koster:

    Hier is de vakantie al wel begonnen hoor! Met die warmte zal het wel moeizaam gaan denk ik.
    Kun je niet langer blijven? hoef je niet af te tellen als je vriendinnen er zijn en kun je een gebedspuntje schrappen......
    Veel succes nog. We vinden je dapper hoor!
    Fam Koster

  • 11 Juli 2013 - 23:09

    Erica Westerhof:

    Hoi Meiden, uit de mail van Desiree begreep ik dat jullie het reuze gezellig hebben en ook echt proberen te genieten en vakantie te vieren. Voor Anne is het natuurlijk gewoon werken, maar 's avonds gezellig eten en kletsen. Heel veel plezier en super leuk al die verhalen. Ik weet niet of dit bericht aankomt, maar het is het proberen waard. Genieten nog! groetjes uit Ede (fam. Westerhof)

  • 11 Juli 2013 - 23:44

    Fam. Boonzaaijer:

    Hoi Anne,

    Bedankt weer voor het "meekijken"! En ook wij zijn aan het aftellen.......en naar de vakantie.....en naar dat jij weer richting Renswoude komt en zo live aan ons je ervaringen kan vertellen..................en dat tante Jacqueline weer een poosje thuis is !
    Wat een leuke dingen allemaal om in het vooruitzicht te hebben ! Nog een paar hele fijne weken toegewenst !
    Liefs van ons allemaal !

  • 13 Juli 2013 - 15:23

    Ria Van Den Brink:

    Ha Anne,

    Wat zal het fijn zijn om je binnenkort weer in Renswoude te zien fietsen en weer in de gemeente te zien.
    Je hebt een hele bijzondere ervaring opgedaan, Anne, niet alles zal te delen te zijn met de mensen in Nederland. Want 2 woonplekken te hebben waar je je thuis voelt, waar je hart ligt.......kan lastig zijn.....want je kan maar op 1 plek tegelijk zijn.
    Geniet in ieder geval van de komende weken en we zien naar je uit!

    een hartelijke groet van Ria van den Brink

  • 15 Juli 2013 - 11:11

    Fam. Van Rijk:

    Hey Anne,

    Heerlijk dat we weer even met je mee konden kijken in je leventje op Haïti! Een hele fijne tijd nog met je vriendinnen en ook met het maken van je overdracht... toch dubbel lijkt me als er nog geen opvolger bekend is... spannend hoor!

    Lieve groeten vanuit Renswoude en in gebed verbonden,
    de Van Rijkies!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Schrijven... een manier om mijn gedachten te ordenen, maar ook om mijn ervaringen te delen. En aangezien kinderen mij vaak de meest mooie momenten van mijn leven geven, zijn zij mijn grootste inspiratiebron. Ik deel het graag, zodat ook jullie hen waarderen. Niet als 'schattig' en 'zorgeloos', maar als 'waardevol' en 'onmisbaar'. Zij geven het leven kleur, laten ons met andere ogen kijken en nemen je mee op reis naar de wereld achter onze planningen en verwachtingen. Een reis naar de échte realiteit. ---------- Vanaf half januari 2013 ging ik op reis naar Haiti. Daar gaf ik drie geadopteerde meisjes Nederlands basisonderwijs, zodat hun ouders zich kunnen blijven inzetten voor de lokale bevolking. Hen medische hulp geven, maar ook alle andere hulp die binnen handbereik ligt. Mijn ervaringen staan beschreven in het dagboek Passe Catabois. ----------

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 592
Totaal aantal bezoekers 69858

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2015 - 10 Augustus 2017

Samen ontdekken

02 September 2013 - 18 Juli 2014

Juffie in een dorpie

14 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois

Landen bezocht: