Extra editie n.a.v. boek: De Wintertuin, K. Hannah - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Anne - WaarBenJij.nu Extra editie n.a.v. boek: De Wintertuin, K. Hannah - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Anne - WaarBenJij.nu

Extra editie n.a.v. boek: De Wintertuin, K. Hannah

Blijf op de hoogte en volg Anne

22 Maart 2013 | Haïti, Passe Catabois

Jullie weten ondertussen al aardig wat over hoe ik mijn leven hier op Haiti invulling geef. Ik bedank jullie voor de aansporingen om toch echt vast te houden aan het genieten en te beseffen dat deze ervaring mijn leven verrijkt. Soms vind ik het lastig om die mooie woorden goed tot me te nemen. Want het zorgt ook voor een soort druk: nu ben je hier, dus nu moet je hiervan genieten en haal eruit wat erin zit. Maar ik weet dat ik er zo niet mee om hoef te gaan. De ervaringen die ik hier opdoe, hoe klein en onbelangrijk ook, zullen een plekje krijgen in mijn hart. Ze zullen mijn leven verrijken. En misschien loop ik wel wat mis. Haal ik niet alle ervaringen uit deze reis en belevenis die erin zouden kunnen zitten. Daar wil ik me echter geen zorgen over maken. Elk moment kan op zoveel diverse manieren ingevuld worden. Dat geldt hier, maar dat geldt ook in Nederland. Hoe leef jij je leven? Hoe geeft u er invulling aan?

Ik lees hier meer dan thuis. Boeken lezen is nu niet bepaald iets ‘typisch Haitiaans – moet je echt doen als je daar heengaat’. Maar dat geeft niet: ook die momenten zijn voor mij een verrijking. Zo heb ik nu het boek ‘De Wintertuin’ uitgelezen. Van mij hoef je het niet te lezen, maar de les die ik eruit heb getrokken wil ik wel heel graag delen. Ik hoop dat u en jij ertoe worden aangespoord. Om niet alleen het leven te leven zoals je dat gewend bent. Met alle bitterheid van vroeger die je geaccepteerd hebt als ‘pijn uit het verleden’. Met de manier waarop je met mensen omgaat zoals je dat altijd hebt gedaan, terwijl je weet dat het ook anders zou moeten kunnen. Besef dat ieder mens een keus kan maken om verandering te brengen in de manier waarop je met het verleden en met je naaste mensen omgaat. Onthoud dat als jij het graag anders wilt, jij ook bereid moet zijn om een stuk van jezelf bloot te geven en misschien de eerste stap moet zetten (ook al vind je dat niet terecht). En weet ook dat het ‘liefhebben van elkaar’ het hoogste goed is, naast het ‘liefhebben van God’. Ook wanneer je het eerste betwijfelt of daar geen boodschap aan denkt te hebben, blijft dat eerste iets waar je het vast en zeker mee eens bent. Kies ervoor om de liefde nieuw leven in te blazen, voordat het te laat is.

Een ‘zware preek’, maar iets wat ik jullie op het hart wil drukken. Op deze afstand besef ik meer en meer hoeveel invloed familiebanden hebben op het leven. Hoe dankbaar ik ben dat ik met al mijn ooms, tantes, neven, nichten, broer en ouders een verhouding heb zonder barsten. Natuurlijk zijn er soms scheurtjes, maar die laten we niet verder uitlopen en proberen we te plakken. Ik durf hen allen recht in de ogen te kijken. Lukt het u en jou ook?

Voel je je geraakt of aangesproken? Luister dan eventueel ook dit lied: Hoe kan ik verder leven – Marcel & Lydia Zimmer. Het is vast op YouTube te vinden.
(Ik lijk net zo’n online psycholoog nu hè, ;-). Weet dat ik dat niet ben en zo ook niet bestempeld hoef te worden, dat het gewoon uit mijn mens-zijn voortkomt. En uit de inspiratie die ik hier opdoe.)


  • 22 Maart 2013 - 21:50

    Jantine Van De Glind:

    Wat een wijze en mooie woorden Anne.
    Maar het klopt wel wat je zegt.
    Als je ouder wordt of als je een tijd je niet bij je familie kunt zijn .besef je pas wat ze allemaal voor je gedaan hebben of nog steeds voor je doen.
    Koester dit en probeer zo goed mogelijk de relaties te onderhouden.
    zeker als je nog familie hebt.

    ik wens je veel geluk met je werk en met al je nieuwe ervaringen en van lezen is nog niemand ooit dommer geworden.

    Gods zegen en een fijn weekend gewenst.

  • 23 Maart 2013 - 09:07

    Hage En Liesbeth:

    Hoi Anne,

    Dat is nou levenskunst: ies lezen en verbindingen leggen met je eigen leven.
    Hel veel genieten is eenmalig en van korte duur, maar levenslessen zijn waardevol en blijvend.
    Bedankt voor de spiegel.....

    Lieve groeten,
    Hage

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Schrijven... een manier om mijn gedachten te ordenen, maar ook om mijn ervaringen te delen. En aangezien kinderen mij vaak de meest mooie momenten van mijn leven geven, zijn zij mijn grootste inspiratiebron. Ik deel het graag, zodat ook jullie hen waarderen. Niet als 'schattig' en 'zorgeloos', maar als 'waardevol' en 'onmisbaar'. Zij geven het leven kleur, laten ons met andere ogen kijken en nemen je mee op reis naar de wereld achter onze planningen en verwachtingen. Een reis naar de échte realiteit. ---------- Vanaf half januari 2013 ging ik op reis naar Haiti. Daar gaf ik drie geadopteerde meisjes Nederlands basisonderwijs, zodat hun ouders zich kunnen blijven inzetten voor de lokale bevolking. Hen medische hulp geven, maar ook alle andere hulp die binnen handbereik ligt. Mijn ervaringen staan beschreven in het dagboek Passe Catabois. ----------

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 69838

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2015 - 10 Augustus 2017

Samen ontdekken

02 September 2013 - 18 Juli 2014

Juffie in een dorpie

14 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Passe Catabois

Landen bezocht: